vrijdag 26 december 2008

Poezie albums - vervolg

De teksten uit het album van Margreet de Roos - Bekking

Jeugd en vreugd en liefde, kind
Zijn drie korte lentedagen;
Ach, ze vlieden hoe we klagen
Daarom wees wijs en geniet ze gezwind
Hartje, wees wijs en geniet ze gezwind
Staak uw klachten, schep behagen
In de schoone lentedagen
Wees jong, heb lief, wees vrolijk, kind!

Uw Moeder A. M. Bekking



Vriend en vijand,
Dierbaar is mij de vriend, maar de vijand kan ook mij van nut zijn
De vriend wijs mij aan wat ik kan, de vijand doet zien wat ik moet
Taak
Niemand zij als een ander, doch ieder streve naar het Hoogste
Hoe dat te doen, Elk zij volmaakt in zich zelf.
Marie de Roos - Reynders, maart 1875


Altijd Liefde,
God Geeft, God neemt, Hij zij geprezen!
Geprezen! Als het harte bloed?
Niet wil en nochtans missen moet?
Ach, het zou den mensch niet mooglijk wezen
Als, waar Hij nam, de Algoede ons niet
Altijd een schoone erinnering liet
S.M. Serlee, 31 oktober 1875


In het Album van Jonkvrouw Margaretha
Blank gaaft gij me uw blaadjes over
En beteekent krijgt gij het weer
Had ik het u terug gegeven
Even blank en onbeteekent
het Zei u mooglijk dan iets meer;
Mooglijk deed u het beter hooren
Luider dan zijn .. klank
Dat ik loof noch bloem wil schrijven
Onschuld, als uw blaadje blank;
Zoo gij instemt met een bede
Dat uit warme vriendschap spruit
Wat dan zult gij meer verlangen?
Kies mijn zwijgen en mijn zangen,
Wisch mijn kunde teekening uit.
Neem uw blaadje, neem het weder,
Zonder smetten, zonder sier;
het Moog uw trouwsten spiegel strekken
En uw hart blijve zonder vlekken,
Als een blaadje blank papier .
v.L.


3 september 1890, heeft haar dochter Greetje er iets ingeschreven,
Lieve Moe,
Mag ik wat in u album schrijven
Ik zal altijd u lief, zoet meisje blijven
Uw liefhebbende greetje de roos

Geen opmerkingen: