zondag 7 december 2008

Oud Rotterdam



Uit Tante Diens Familiekroniekje van de Familie de Roos

Waar zal ik beginnen?
Natuurlijk bij de bron, die haar oorsprong heeft in het hart van onze goede stad Rotterdam, waar de meesten van ons geboren zijn en geleefd hebben. Men zou een cirkel kunnen trekken rond het midden van de stad, beginnende in de buurt van het West-Nieuwland en dan zoo verder om Plan C, Spaanse Kade, Wijnstraat, Leeuwenbrug, Haringvliet, Nieuwe Haven en Kolkkade. Dan krijgen wij ongeveer de plaats van het tooneel, waarop de eerste acte zich heeft afgespeeld. De oorlog heeft juist dít gedeelte, de vroegere binnenstad, grondig verwoest, maar we kunnen ons alles nog heel goed voorstellen. En we voelen dan ook dat, ofschoon niet in de mate als Amsterdam, onze dierbare Maasstad toch ook haar aparte schoonheid had en haar deftige havens en straten, waar de welgestelden woonden in hun patriciërshuizen.

Kwam je vroeger van de Spaanse Kade of van de Leeuwenbrug, dan kon je rechtstreeks loopen in een smalle straat, die achter de Wijnhaven omliep. Als aankomend meisje volgde ik in een van die huizen een teekencursus. Zooals in alle, in verval geraakte woonwijken dienden die groote huizen met hun kamers als zalen, hun wijdsche trappenhuizen en betimmeringen nu voor allerlei doeleinden; maar wie gevoelig was voor mooie oude interieurs, voelde zijn hart opengaan, al waren de breede, massief eikenhouten traptreden uitgesleten, al was het marmer van de rijkversierde schoorsteenmantels brokkelig en vuil en al waren de reliefs in nissen en aan de plafonds berookt en vergeeld. Ik keek er met vreugde naar; voor de tekenles sloop ik wel eens een verdieping hooger op zoek naar nog meer moois. En… hoe dicht liggen de dingen van het leven eigenlijk naast elkaar …. Weinig vermoedde ik toen, dat misschien in ditzelfde, misschien in een soortgelijk huis, het kleine meisje was opgegroeid dat eens mijn schoonmoeder en jelui grootmoeder worden zou.

Geen opmerkingen: